بسم الله الرحمن الرحیم
یونس ۸۸-۸۹
وَقَالَ مُوسَىٰ رَبَّنَا إِنَّکَ آتَیْتَ فِرْعَوْنَ وَمَلَأَهُ زِینَهً وَأَمْوَالًا فِی الْحَیَاهِ الدُّنْیَا رَبَّنَا لِیُضِلُّوا عَن سَبِیلِکَ رَبَّنَا اطْمِسْ عَلَىٰ أَمْوَالِهِمْ وَاشْدُدْ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ فَلَا یُؤْمِنُوا حَتَّىٰ یَرَوُا الْعَذَابَ الْأَلِیمَ
قَالَ قَدْ أُجِیبَت دَّعْوَتُکُمَا فَاسْتَقِیمَا وَلَا تَتَّبِعَانِّ سَبِیلَ الَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ
ﻭ ﻣﻮﺳﻲ ﮔﻔﺖ: ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ! ﻓﺮﻋﻮﻥ ﻭ ﺍﺷﺮﺍﻑ ﻭ ﺳﺮﺍﻧﺶ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺯﻧﺪگی ﺩﻧﻴﺎ ﺯﻳﻮﺭ ﻭ ﺯﻳﻨﺖ [ﺑﺴﻴﺎﺭ] ﻭ ﺍﻣﻮﺍﻝ [ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ] ﺩﺍﺩﻩﺍﻱ ﻛﻪ [ﻧﻬﺎﻳﺘﺎً ﻣﺮﺩم ﺭﺍ] ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﺗﻮ ﮔﻤﺮﺍﻩ ﻛﻨﻨﺪ، ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ! ﺍﻣﻮﺍﻟﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﻛﻦ ﻭ ﺩﻝﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺳﺨﺖ ﮔﺮﺩﺍﻥ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻧﻴﺎﻭﺭﻧﺪ ﺗﺎ ﺁﻧﻜﻪ ﻋﺬﺍﺏ ﺩﺭﺩﻧﺎﻙ ﺭﺍ ﺑﺒﻴﻨﻨﺪ.
[ﺧﺪﺍ] ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺩﻋﺎﻱ ﺷﻤﺎ ﺩﻭ ﻧﻔﺮ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪ؛ ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ [ﺩﺭ ﺍﺑﻠﺎﻍ ﭘﻴﺎم ﺧﺪﺍ] ﭘﺎﺑﺮﺟﺎ ﻭﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﻭﺍﺯ ﺭﻭﺵ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺟﺎﻫﻞ ﻭ ﻧﺎﺩﺍﻧﻨﺪ، ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻧﻜﻨﻴﺪ.
————–
یک پیام از آیه: داشتن دست برتر اقتصادی، خصوصا زمانی که به بروز و ظهور زیباییهای ظاهری منتهی میشود، نتیجۀ حرکتِ هدایتی انبیاء را متأثر میکند. با وجود تمامی معجزاتِ ویژۂ جناب موسی علیهالسلام، دست برتر اقتصادی فرعون و اعوان و انصارش مانع از پیشرفت دین الهی شد تا جایی که موسی علیهالسلام، جبهه باطل را نفرین اقتصادی میکند؛ یعنی آن شأن هدایتی و رسانهایِ عجیب و کمنظیر جناب موسی با تمام آن نُه معجزۂ جریان آفرینَش، در برابر اقتصاد پرتبختر و چشمگیر فرعون، به نتیجۀ مطلوب نمیرسد. تمام شئونات اقتصادی مصر، اعم از معماری، شهرسازی، حمل و نقل، کشاورزی، دامپروری، پوشش و… تحت امر فرعون و هامان و آمیخته با فرهنگ مشرکانۀ آنان بود. این قدرتِ عجیب اقتصادی، همزمان با ضعف و تنگنای اقتصادی بنیاسرائیل نتیجهای جز گمراهی به بار نمیآورد. نهایتاً موسی علیهالسلام -که قدرت اقتصادی فرعون را مایۂ گمراهی بشریت میبیند- دست به نفرین بر میدارد و البته خداوند ایشان را اجابت میکند.
تجربۀ اقتصاد قوی و تاثیر بنیادینِ آن، چنان در خاطرۀ بنیاسرائیل باقی ماند که جناب سلیمان علیهالسلام در مسیر هدایتی خود از خداوند بالاترین سطح از اقتصاد و حکومت را طلب کرد که خداوند نیز ایشان را اجابت فرمود؛ آنچنان که جنیان برای ایشان سرمایههای دریاها و زمین را استخراج میکردند. البته در حدیثی نبوی نیز پیامبر اسلام صلواتاللهعلیهوآله به نقش اقتصادی موثر جناب خدیجه علیهاالسلام در گسترش اسلام اشاره میکنند. آبشخور ماجرای غصب فدک نیز کاملا به قدرت اقتصادی مورد نیاز برای گسترشِ تفکر بر میگردد.
امروز یهود از تجربیاتِ مکتوب دو نبی بزرگوار، یعنی جناب موسی و سلیمان، کمال سوءاستفاده را میکند و از دو مساله رسانه و اقتصاد برای پیشبرد اهداف باطل فرهنگی و فکری خود کمال استفاده را میبرد.